Tipuri de reţele (networking) necesare unui antreprenor pentru succes

Poate fi networking-ul cheia succesului in afaceri?

Networking-ul reprezintă “next level-ul” mediului de afaceri, în raport direct cu succesul. Creșterea numărului de contacte calitative este de fapt garantarea unui flux de informații mai corecte si rapide, iar crearea si dezvoltarea unei rețele proprii de networking aduce cu sine dobândirea informației intr-un timp mai redus.

Un studiu efectuat in Statele Unite ale Americii, pentru obtinerea informatiei este nevoie in medie de 7 telefoane, in timp ce pentru un networker cu un background solid, distanta pana la informatie se reduce la trei.

O retea de contacte bine dezvoltata poate fi:

  • ghidul prin care poate specula directiile de dezvoltare;
  • un “manual” de prospectare a pietei;
  • un ajutor de intampinare a pietei intr-o maniera pro-activa, prin adaptarea ofertei la cerere.

Crearea unei retele cu adevarat eficiente presupune raspunderea la anumite cerinte privind:

  • obtinerea intr-un timp scurt a informatiilor calitative de la persoane competente;
  • crearea propriei imagini;
  • specularea si sesizarea din timp a noilor directii de dezvoltare pentru a raspunde permanent la nevoile din piata aflate intr-o permanenta schimbare si mentinerea “on top” a afacerii.
  • cresterea si consolidarea capitalului de imagine a firmei –> bonitate, prin gasirea elementului inovator in ceea ce priveste vanzarea, marketarea si promovarea produsului.
  • obtinerea unor colaborari avantajoase.
  • preintampinarea unor eventuale fluctuatii ale pietei printr-un set de masuri cu rol de scut.

In masura in care toate aceste “task-uri” sunt atinse, atunci antreprenorul are cheia potrivita (nr. networking-ul) pentru a deschide poarta catre succes.

Reteaua de contacte bine conturata a unui antreprenor reprezinta si implicarea in aceasta sfera de social media, mai exact business social media (ex. LinkedIn), care, desi necesita destul timp alocat si nu produce un efect de vanzari imediate, reduce considerabil costurile de promovare (aceste retele fiind gratuite).

Un aspect deosebit de important in ceea ce priveste networking-ul il reprezinta calitatea si nu cantitatea contactelor.

Tipuri de reţele pe care un antreprenor trebuie să le aibă în vedere:

1. Reteaua celor cu acelasi domeniu de activitate similar cu antreprenorul.

Este esentiala o astfel de retea pentru cel care este interesat sa ramana conectat la realitatile din piata pentru domeniul in care isi desfasoara activitatea, dar si pentru a sesiza miscarile competitorilor.


2. Categoria directiilor de dezvoltare viitoare.

Aceasta categorie este strans legata de toate celelalte sectiuni si reprezinta cheia catre succesul proiectat in viitor. Prin urmare, este importanta articiparea si implicit informarea in cadrul unor dezbateri/ intalniri in care se au in vedere noi directii de dezvoltare, atat pentru domeniul in care activeaza antreprenorul, cat si pentru domenii ulterioare de dezvoltare.


3. Reteaua celor care functioneaza in domenii de activitate complementare. Orice domeniu de intreprindere, necesita la randul lui domenii complementare sau auxiliare pentru a desfasura si imbunatati activitatea.

Orice domeniu de intreprindere, necesita la randul lui domenii complementare sau auxiliare pentru a desfasura si imbunatati activitatea.

4. Reteaua celor care activeaza in domenii de interes personal. Informatiile furnizate de acest segment pot reprezenta oricand oportunitati noi de dezvoltare catre domenii de activitate care genereaza un interes personal antreprenorului.

4. Reteaua celor care activeaza in domenii de interes personal.

Prin urmare, importanta networking-ului este reprezentata de informatie, iar o informatie corecta reprezinta 50% din succes. Restul de “50%” este dat de aceeasi daruire si dedicare necesare construirii unui background relational puternic, orientate de aceasta data insa catre munca.