O atitudine “da, pot face”

„Fie că îți închipui că poți sau că nu poți, ai dreptate”

Henri Ford, industrias american

Cum să îți schimbi modul de gândire

O atitudine pozitivă nu se rezumă la haine în culori țipătoare și la a cânta hituri. Aceasta presupune, mai degrabă, să te concentrezi asupra lucrurilor pe care le poți face, în loc să te concentrezi asupra lucrurilor pe care nu le poți controla sau pe care nu le poți face.

Viața este deseori dură și, chiar dacă îți propui  să ai o gândire pozitivă și o atitudine veselă și optimistă, vor exista momente în care te vei simți cât se poate de doborât și lipsit de speranță. Aceasta este viața reală până la urmă și se pot întâmpla diverse lucruri. Nu ne putem preface că aceste momente grele nu există, și nici că nu este dracul atât de negru.

Atunci, ce îți rămâne de făcut dacă nu poți alunga tristețtea ca prin minune? Ei bine, trebuie să te descarci plângând sau țipând, să vorbești sau să scrii în jurnalul tău despre ceea ce simți.

Oricare metodă funcționează mai bine în cazul tău, aceasta te va ajuta să devii conștient de sentimentele tale și să ți le exprimi.

ÎNSĂ nu e indicat să rămâi prea multă vreme în această stare.

Ai o viață de trăit.

Nu poți pune întotdeauna în practică schimbările pe care ți le-ai dori, dar îți poți schimba mentalitatea astfel încât să se sprijine pe încredere, optimism și dezvoltare. Abilitatea de a-ți reveni după o perioadă dificilă se numește rezistență și nu reprezintă ceva ce fie ai, fie nu ai, ci este ceva ce cu siguranță poți dobândi. Și îți va fi de un imens ajutor pentru întreaga ta viață.

Pastila de știință

Știai că îți poți schimba structura creierului? Pare ceva extras dintr-un film SF, nu-i așa? Însă nu este așa; de fapt, este o capacitate absolut uimitoare pe care o avem cu toții.

Cercetătorul Norman Doidge a descoperit că creierul are capacitatea de a se schimba fizic ca urmare a modului nostru de a gândi. Acest lucru se cheamă neuroplasticitate. Mai exact, dacă îți impui în mod constant să ai gânduri pozitive, îți poți restructura creierul și dezvolta acele zone care stimulează sentimentele pozitive. Acest lucru te va face în egală măsură mai fericit și mai optimist în mod instinctiv.

Să începem așadar, să exersăm această atitudine “da, pot face”.

Când situația este cu adevărat dificilă, trebuie să îți canalizezi în mod deliberat mintea către ceea ce POȚI face. Este un mod infinit mai bun de a-ți consuma energia decât a te concentra asupra a ceea ce nu poți schimba și îți antrenează creierul pentru rezolvarea problemelor și pentru optimism.

O atitudine pozitivă și întreprinzătoare chiar te ajută să fii mai rezistent. Iată câteva exemple ale aplicării acestui principiu:

  • Dacă te așteaptă un examen greu și ești stresat, te poți concentra la a crea un plan de recapitulare și a te pregăti pentru el, în loc să te concentrezi la frica de acel examen
  • Dacă ești martor la modul în care prietenul tău este hărțuit la școală, în loc să te simți neajutorat, poți asculta grijile lui și poți discuta cu un adult în care ai încredere.

Să vedem dacă poți da dovadă de reacții de tipul “da, pot face” în următoarele situații:

  1. Ai lipsit câteva săptămâni de la școală pentru că ai fost bolnav și te chinui să ții pasul la ore. Poți…..
  • Prietena ta cea mai bună este complet absorbită de trupa cu care cântă, iar tu te simți singur. Poți……
  • Vrei să dai o porbă pentru piesa de teatru care se montează la școală, însă ai prea multe emoții. Poți…..

Fii fericit, fii tu însuți

….devenind stăpân pe gândurile tale printr-o atitudine da, pot face”