Marketing Online

Ce este marketingul online și care sunt avantajele acestuia?

Marketing-ul online reprezintă un set de instrumente și metodologii puternice, folosite pentru promovarea produselor sau serviciile prin intermediul internetului. Online marketing permite o gamă mai variată de strategii și abordări față de marketingul tradițional.

Studiile spun că 81% dintre noi s-au informat prima dată online, înainte de a cumpăra ceva dintr-un magazin fizic. Deși volumul total al vânzărilor care se fac online încă este mult mai mic față de cel care se întâmplă în magazine fizice, creșterea acestuia este impresionantă.

Marketingul online îți permite să măsori și să controlezi mult mai bine totul. Poți să vezi câți oameni au intrat pe site, de unde au venit, cât au stat, ce pagini au vizualizat, ce vârstă au, ce alte interese au etc. Dacă observi că s-a strecurat o greșeală într-o campanie de promovare, poți pur și simplu să pui pauză, schimbi imaginea și o pornești din nou. Dacă în marketing-ul offline este mult mai greu să controlezi cine îți vede reclama, pe internet poți alege foarte, foarte specific cui să i se afișeze.

Dar principalul avantaj al online marketing e faptul că aici este atenția noastră astăzi.

Cum „se face” marketing-ul online?

Câteva canale de marketing online care funcționează și în România sunt:

Promovarea prin Google Adwords – (sau PPC) se referă la reclamele care apar deasupra rezultatelor organice când facem o căutare pe Google. Primele rezultate plătite (Google Adwords), următoarele organice (vezi SEO mai jos). În cazul acestui canal de marketing online, cel care se promovează licitează pentru anumite cuvinte cheie și plătește atunci când cineva dă click pe anunțul lui.

SEO (Search Engine Optimization) – sau optimizarea pentru motoarele de căutare se referă la eforturile prin care site-ul nostru urcă în rezultatele motoarelor de căutare. Dacă în cazul Adwords plătim pentru click, aici traficul este „gratis”. Am folosit ghilimelele pentru că, deși nu plătești pentru click-uri, efortul pentru a ajunge printre primele rezultate poate fi destul de mare.

Social media marketing – se referă la promovarea prin intermediul rețelelor sociale. În România, cele mai populare rețele sociale sunt, de departe, Facebook și Instagram. De obicei, prin aceste rețele avem două posibilități de promovare: organice și plătite. Doar că, în general, eficiența promovării organice scade cu timpul. De aceea, un buget pentru promovare plătită este esențial pentru cei care vor rezultate în marketing online și social media marketing.

Marketing prin conținut – acesta se referă la o abordare mai permisivă de a face marketing. Presupune să creezi conținut care oferă valoare oamenilor, iar aceștia vor ajunge ulterior să cumpere de la tine.

Video marketing (YouTube & Facebook) – puțini știu, dar YouTube este al doilea cel mai mare motor de căutare, după Google. Peste 1 miliard de oameni consumă lunar conținut de pe această platformă. La fel este și cazul video-urilor pe Facebook care, în momentul editării acestui ghid, au de patru ori mai mult reach organic față de alte tipuri de postări. Iar dacă mai sunt și sponsorizate, puține metode de marketing se apropie de eficiența lor.

Email marketing – dacă metodele de mai sus se folosesc mult pentru a atrage oamenii, pentru a-ți face afacerea mai cunoscută, email marketing te ajută să păstrezi legătura cu ei. Ținând cont că este de 10 ori mai ieftin să vinzi unui client existent, este clar de ce acest canal nu trebuie să lipsească din arsenalul oricărui specialist în marketing.

Acestea sunt, pe scurt, principalele canale de marketing online. Pornind de la acestea găsim abordări și strategii mai specifice. În partea a doua a ghidului vom intra în detaliu pentru a le înțelege mai bine și pentru a vedea care se potrivește afacerii noastre.