Ce este un plan de afaceri și cum îl faci

Plan de afaceri – ce este?

Un plan de afaceri este, dacă dorești, o hartă virtuală care trasează parcursul afacerii tale. Planul de afaceri este un raport scris în care antreprenorul prezintă toate datele relevante referitoare la crearea sau funcționarea business-ului său.

Plan de afaceri – de ce să-l faci

Te ajută, după cum îi spune chiar numele, să planifici.

Și chiar dacă lucrurile se modifică de-a lungul timpului, iar socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg (ca să nu ocolim nici dictoanele românești), planul de afaceri îți va oferi reperele de care ai nevoie pentru a vedea încotro te îndrepți și care sunt obiectivele la care ar trebui să ajungi.

Totodată, ai putea să te gândești la un plan de afaceri ca un prim instrument de pitching în cazul în care vrei să atragi un investitor. Și, nu uita că vei avea nevoie de un plan de afaceri și dacă vei face o vizită la bancă ori vei aplica în cadrul unor programe de finanțare guvernamentală sau europeană.

Ca antreprenor, un plan de afaceri te poate ajuta să analizezi piața și mai ales concurența ta. Poate fi un sistem de control și de monitorizare a rezultatelor – vei ști unde te afli, cât de departe ești de rezultatul dorit, unde te-ai abătut de la drum și ce va trebui să corectezi pentru ca afacerea ta să funcționeze și să se dezvolte în continuare.

Planul de afaceri – ce cuprinde

Un plan de afaceri cuprinde cel puțin 5 capitole importante (în funcție de specificul afacerii, unele capitole pot fi comasate, sau numărul lor poate crește) pentru care ar trebui să furnizați informații. Fiecare dintre acestea prezintă, în detaliu, diferite aspecte ale afacerii pe care doriți să o dezvoltați.

În momentul în care începi elaborarea unui plan de afaceri, va fi nevoie să stabilești, încă din prima secundă, trei axe principale care te vor ajuta să-ți faci o imagine de ansamblu asupra utilajelor sau mecanismelor de care ai nevoie, materiei prime necesale, forța de muncă de care ai nevoie și toate costurile aferente acestora. Așa vei ști și care ar fi prețul la care ar trebui să-ți comercializezi produsele sau serviciile pentru a avea profit.

  • Cât va produce firma? – cantitățile pe care intenționezi să le produci și să le vinzi
  • Ce va produce firma? – identifică foarte clar produsele sau serviciile la cae vei lucra.
  • Cum va produce firma? – procesul de producție al firmei.

1. Sumarul planului

Această secțiune a planului de afaceri conține o scurtă descriere a elementelor cheie din acesta, scopul acestuia fiind de a explica pe scurt ce face business-ul vostru și de ce considerați că va fi o afacere de succes.

2. Descrierea companiei

În această secțiune va trebui să oferiți informații despre: misiunea și valoriele companiei, un scrut istoric al acesteia, obiectivele pe care vi le-ați propus.

3. Produse și servicii

Informațiile de aici sunt despre caracteristicile acestora, beneficiile pe care le aduc pe piață, stadiul de dezvoltare, tehnologia utilizată la realizarea acestora (dacă este cazul), produsele sau serviile pe care planificați să le lansați pe viitor.

4. Analiza pieței și a industriei

Acest capitol al planului de afaceri trebuie să conțină informații despre: cota de piață și potențialul de creștere pe care îl au produsele sau serviciile voastre, piața țintă, segmentarea pieței, nevoile pieței, tendințele acesteia, o analiză a industriei, detalii despre competitori și oportunitățile pe care le oferă piața.

5. Strategie și implementare

În această secțiune va trebui să oferi informații despre: valoarea pe care o oferă produsele sau serviciile pe care le pui la dispoziție, avantajul competitiv pe care îl ai pe piață, strategia de marketing (poziționarea, strategia de produs/serviciu, strategia de preț, strategia de distribuție, strategia de promovare, programele de marketing), strategia de vânzări (previziuni de vânzări, programe de vânzări), parteneriate strategice, sistem de montitorizare și evaluare.

Aici gasesti un model de Plan de afacere. Mai puteți include și alte informații precum:

Management

Aici va trebui să oferi detalii despre structura organizaținală, echipa de management, dar și despre un plan de recrutare și instruire.

Planificarea financiară

Înainte de a începe o afacere, un antreprenor are nevoie să pregătească un buget realist care să reflecte atât sumele necesare pentru demararea acestuia, cât și pentru funcționarea sa (vorbim aici despre costurile cu personalul, chiriile, costul echipamentelor, cheltuielile ce țin de utilități, autorizații de funcționare, promovare, etc.).

Așa că, în acest capitol va trebui să oferiți informații despre: indicatori financiari cheie, proiecții financiare, previziuni de cash-flow, analiza cost-beneficiu, surse de finanțare, managementul riscului, finanțarea (necesarul de finanțare, soluții de finanțare).